söndag 24 maj 2009

Wow-känsla!

Ibland får man ju en wow-känsla när man äter något riktigt gott. Tex om man har en favoritrestaurang som har riktigt god mat, sån mat man inte riktigt lyckas få till hemma. Utan att skryta är min matlagning rätt bra, tyvärr är det värre med fantasin. Min bästa väninna ger mig prestationsångest när det gäller fantasifull matlagning. När hon berättar vad de ska ha till middag låter det som det kommer direkt från ett matlagningsprogram. Fuskigt! Jag vill också servera pestokryddad bönsallad med laxcarpaccio och en rocularöra vid sidan om.
I helgen tog jag tag i saken och letade efter något som skulle falla familjen i smaken och hittade ett recept på Arlas hemsida.
WOW vad gott det var! Så här får ni ett smarrigt middagstips som också var enkelt att göra.
Kyckling med parmaskinka och balsamsås





Ingredienser
4 port

8 kycklinglårfiléer eller 4 kycklingfiléer,
500 g
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 tsk oregano
4 stora eller 8 små skivor parmaskinka
2 dl vispgrädde
2 msk balsamvinäger
1 msk konc kycklingfond
2 pressade vitlöksklyftor

Gör så här Sätt ugnen på 225°. Krydda kycklingen med salt, peppar och oregano. Bryn den i smör i en stekpanna. Linda skinkskivorna runt kycklingen och lägg i en ugnssäker form. Vispa ihop grädde, vinäger, fond och vitlök. Häll det i formen. Stek i mitten av ugnen ca 15 min. Strö ev över lite färsk oregano.


Vi valde att råsteka nypotatis och till hade vi färsk, kokt sparris
GOTT!

Må så gott!

1 kommentar:

Vita små hjärtan sa...

Det lät verkligen gott! Ha de fint/Agnetha